Uthe ze swojej epoki

Oglądając jakiś czas temu wystawę Janusza Wojcieszaka o unicestwieniu huty Uthemann dokładnie kojarzyłem zakres czasowy tego materiału, bo sam w latach 2004 odwiedzałem teren tej części huty. Ale jedno ze zdjęć kompletnie mi nie pasowało do tego zestawu - ono było inne, było z innej epoki! Początkowo myślałem, że to tylko taki kolaż z jakiejś Stecklowskiej fotografii ale to nie to, bo w tle tego zsolaryzowanego obrazu widać było bardziej współczesny zbiornik gazu suchego typu MAN, który do połowy lat 90tych stał sobie na granicy Mysłowic i Katowic. Miałem gdzieś ten fakt zapamiętany i teraz przy okazji spotkania w katowickiej galerii ZPAFu spytałem autora co to jest za zdjęcie i skąd je ma? Wykonał je w 1972 roku czając się za płotem "truciciela", innych ujęć nie ma, gdyż autor musiał się ewakuować - zostając dostrzeżony przez straż przemysłową! A dzisiaj stałem się posiadaczem kolekcjonerskiej odbitki tego niesamowitego zdjęcia, unikalnego, bo nie spotkałem dotąd tak szczegółowego ujęcia Uthemanna z tamtych lat i to ze zbliżeniem na stare hale pieców muflowych. Fakt, że trochę tamtego terenu z lasem kominów widać w kadrach u Kutza, czy w filmie "Koniec wakacji" ale w żadnym razie takich zbliżeń. Jedno cenne ujęcie nad te wszystkie inne z okresu likwidacji w latach 2000cznych - mam je!

Komentarze

Popularne posty