#Barbara była

Pan Michał, z wówczas dwuletnim stażem maszynisty na tle obsługiwanej maszyny szybu Barbara.

Podobno 8mego położono wieżę wyciągową, czytałem na internetach i zdjęcia też były... :(
Czy znałem ten szyb, czy miałem jakiś sentyment do tego miejsca? Hmm, byłem na jego terenie ponad 10 lat temu, gdy główny Rozbark się zwijał z powierzchni, wieża taka sobie - nowoczesna konstrukcja, zastrzały z blachownic - nic ciekawego w porównaniu, do poprzedniej, sprzed modernizacji! Głowica była przekręcona względem trzonu, to efekt właśnie modernizacji wieży, gdy stara jeszcze działa, a obok buduje się nową maszynownię i potem szybko nastawia nową wieżę. Wynikiem takich modernizacji jest odmienny od poprzedniego układ kół. W tym wypadku pierwotnie: jedno nad drugim, a po modernizacji dwa obok siebie z lekkim przekręceniem, żeby liny trafiały na koeppę nowej maszynowni, usytuowanej pod szerszym niż 90 stopni kątem. Teren szybu odwiedziłem powtórnie w grudniu 2013 roku, ale fotografowałem tylko maszynę wyciągową, bo taki wtedy miałem wąsko ukierunkowany projekt na przysłowiowej tapecie. Maszyna była wówczas po niedawnej modernizacji przez ROW OPA systemu sterowania. Do tego wymieniono także kabinę operatora, na nowoczesną, rozświetloną i klimatyzowaną! Aktualnie, jak wiadomo - gdy szyb został zasypany, maszyna też nie ma po co istnieć, więc pewnie znajdzie zastosowanie na innym szybie czy innej kopalni. I taki to był niepowiązany ciąg sytuacji i związków mojej osoby z ów szybem.

Komentarze

Popularne posty