KWK 50tka

Kopalnię Staszic od zawsze mam zaszufladkowaną w pamięci jako "nową kopalnię", gdzie za bezpośrednią analogię "kopalni starej" natychmiast wskażę kopalnię Wieczorek. O Staszicu pierwszy raz usłyszałem w stanie wojennym - w rodzinie się mówiło, że jakieś walki też tam były, więc się zainteresowałem gdzie ta kopalnia się znajduje (i na Giszowcu?*). I już od wtedy zakodowałem sobie jej mało ciekawy widok zewnętrzny - daleko za drzewami (patrząc od trasy murckowskiej) wyłaniał się betonowy klocek z oknem o prostokątnych podziałach i to wszystko?! A gdzie kominy? Jakieś ładne wieże wyciągowe? A zabudowania sortowni? Nie było, nie było, może są ale nie widać. Wieży kozłowej #II nigdy nie było dobrze widać, ponieważ nakłada się z basztą #I, a że w ogóle jakieś inne zabudowania są, odkryłem w widoku z mysłowickiej dzielnicy Bończyk, skąd na najwyższym wzniesieniu rysuje się piękna panorama z Wieczorkiem no i Staszicem oczywiście też na horyzoncie. A jednak mając znaczną część rodziny z Giszowca potem okazało się, że to ze Staszicem większość jej członków jest związana zamiast z bliższym mi Wieczorkiem. Dziadek znał kolejnych dyrektorów i z nimi załatwiał wiele spraw zapewniających nieocenioną pomoc w jego (charytatywnej jak by się dziś powiedziało) działalności. Potem zginął dyrektor Major i pewien etap na kopalni definitywnie został zakończony (inwestycje, parcie do przodu itd.)
Oczywiście po czasie zweryfikowałem moje zdystansowane nastawienie jako do kopalni "nowej" i znalazłem tam rzeczy i motywy godne polubienia, choć wizualnie żelbet i prefabrykat nigdy nie ustąpią estetyce wspaniałej poniemieckiej cegle i stali...
Uczestnicząc we wczorajszych obchodach rocznicy uświadomiłem sobie jaki szmat czasu już minął - 50 lat, to już nie przystoi do nazwy kopalni "nowej" tym bardziej, że nowsze potem też budowano - tak, epoka blachy fałdowej na stalowej konstrukcji to już koszmar najniższych lotów!
Lubię więc tego Staszica za to, jaki jest i niech trwa przez kolejne 50siąt!
* Giszowiec, w tamtych latach nazywał się "Osiedlem Staszica" i to była formalna nazwa dzielnicy


Komentarze

Popularne posty