WB - kierunek przemian

 


Jutro minie tydzień, od weekendowego wyjazdu do Wałbrzycha. Miasto chwali się, że wyszło na prostą po ostatecznym rozwiązaniu kwestii górnictwa - że tak to ujmę, czy aby na pewno?! :( Będę tu dawkował troszkę tego skromnego materiału w kolejnych wpisach, a dzisiejsze pytanie brzmi: jak wrażenia po odwiedzeniu "Starej Kopalni"? Po co tam poszedłem? No, bo ona jest, i żeby wyrobić sobie opinię. 

Moja skromna opinia będzie krótka - absolutnie nie dla mnie taka forma przemiany i adaptacji starych miejsc. Nie znoszę tych "gablotkowych" ekspozycji w wybielonych salkach z poustawianymi manekinami w strojach "z epoki"..., to wszystko trąci wtórnością i odrealnieniem. Jak dla mnie wygrałaby forma audio-wizualna, nie musi być tak, jak w brukselskim Europarlamencie, ale nawet taka w skali mikro - jak w naszym Parku Tradycji - byłaby fajnym rozwiązaniem! Najciekawsze było na końcu - bo były to prawdziwe podziemia - pełniące kiedyś normalną funkcję w całym procesie wydobycia, a takich rzeczy po prostu nie da się stworzyć z papendekla w odnowionych wnętrzach. Ale to tylko moja opinia, jednak rodziny tam nie zabiorę, bo zanudziliby się na śmierć. 


No właśnie, wczoraj Izolda na nagraniu programu zapytała mnie: jak widzę tą pamięć o zanikającym wielkim Ślaskim przemyśle? Wiem, że zamotałem się w wypowiedzi i w rezultacie odbiegłem od konkretnej odpowiedzi, więc dopowiem tutaj: Myślę, że będą pamiętać jedynie Ci, którzy posiadają  odpowiednią wrażliwość, potrafią odebrać odpowiednie "fale"(vibe), dostroić swoją czułość i otworzyć ciekawość, chęć poznania tamtej wspaniałej epoki żelaza i stali XX wieku. Grzebać w tych historiach, analizować stare zdjęcia czy mapy, by cieszyć się tą wiedzą dla własnej satysfakcji. A dla pozostałej - znaczącej większości pozostaną takie miejsca, jak wspomniana "Stara Kopalnia" - którą odwiedzą z nastawieniem japońskiego turysty, napstrykają zdjęć i selfie i odfajkują sobie punkt na mapie wakacyjnego zwiedzania.

Czy ktoś jeszcze widzi podobieństwo architektury kilku budynków do szopienickiego pałacyku Prittwitza na powyższym zdjęciu? :)  



Komentarze

Popularne posty