Wytwory i sygnatury


Eisenwerk Joly Wittenberg G.m.b.H., była wytwórnią żelaza założoną w 1889r. w Wittenberdze. Wyspecjalizowała się w produkcji pięknie zdobionych schodów, nawet z patentem ogniotrwałości! Zauroczył mnie widok tych schodów jak i ogromna przestrzeń wizytowanego kompleksu, a miałem tylko sfotografować nieużywane już przetwornice. One z resztą także okazały się wspaniałym wytworem niemieckiego Siemens Schuckertwerke. Naprawdę naoglądałem się wiele wyrobów SSW - głównie związanych z górnictwem - i zawsze wprawiały mnie w zachwyt (subiektywnie większy niż AEG czy BBC). Już sama obudowa zwykle w matowo-satynowej czerni, wygląda jak wytwór obcej cywilizacji, bo ta czerń (czy zbliżona ciemna zieleń) jak i te "organiczne" kształty obróbki stali wręcz mnie hipnotyzują :)


Rano komentowałem wpis Maćka na Fejsie, szczerze zachwycając się zrewitalizowanym obiektem "w mieście  S." i coś było na rzeczy (w podświadomości?) bo uprzednio, przebywając w prezentowanych tu dziś wnętrzach, naprawdę smutek mnie ogarniał, gdy widziałem jak to wszystko niszczeje od lat. Te schody i te maszyny wyglądają tam jeszcze najlepiej. Nie wiem, co z tego przetrwa, ale jeśli miałoby przetrwać, to życzyłbym sobie zobaczyć pełną rewitalizację, elewacji, jak i wnętrz. Półśrodki w przypadku takiego obiektu, dałyby marny rezultat! I za kogo niby się uważam, żeby teraz dodać to sztampowe zdanie: ...to już lepiej niech wyburzą ?!

Popularne posty