ostatni wąsk.

I to jest jedyny zachowany fragment toru wąskiego łączącego przed laty rejon szybu Pułaski z trasą Szopienice < - > Giszowiec, po której także jeździł sławny (dla interesujących się tematem) Balkan. Ja się trochę za późno urodziłem i nie pamiętam już kursującego Balkana, ale towarowe składy ciągnięte przez lokomotywki WLS 150 jeszcze kilka lat potem jeździły w stronę giszowieckiej cegielni i je pamiętam bardzo dobrze. Wspomniany fragment toru przy szybie Pułaski uchował się chyba dlatego, że dotąd nie wyremontowano tej części chodnika, która jest jakby równoległą do chodnika właściwego (przy ul. Szopienickiej), a w tamtych latach pomiędzy oboma tymi chodnikami biegł właśnie wąski tor. Zastanawiam się, czy przewodnicy oprowadzający wycieczki po Nikiszu, a prowadzący zwiedzających nieco dalej do zachowanej ekspozycji dwóch wagonów Balkana w ogóle wspominają albo dostrzegają ten fragmencik toru?! Kilka archiwalnych zdjęć oraz opis tego odcinka linii wąskotorowej można oczywiście przeczytać w znakomitym albumie "Koleje wąskotorowe zakładów Gieschego", który oprócz własnych wspomnień, wspomnień mojego wujka chrzestnego jest dla mnie trzecim najlepszym źródłem wiedzy.
A to jeszcze na dowód własnych - autentycznych wspomnień:) - zdjęcie zrobił mój dziadek. Te tory znajdowały się w Giszowcu za NRDowskimi blokami odbijając na wschód od kończącej się peronem linii Balkana. Tor na pierwszym planie biegł do cegielni i pierwotnie aż do szybu Wschodniego, gdzie tą trasą dostarczano piasek podsadzkowy zanim wybudowano w Mysłowicach odgałęzienie z linii normalnotorowej Maczki Bór. Tor znajdujący się dalej z WLSką i wagonem odgałęział się i biegł do pobliskiego szybu materiałowo-wentylacyjnego Giszowiec (widzi go dziś każdy jadący A4 zaraz przy drodze). Wiele lat wcześniej odgałęział się stąd jeszcze tor do bunkrów węglowych znajdujących się opodal - gdzie potem wybudowano wspomniane NRDowce, był też trzeci krótki odcinek do odstawy pustych wagonów Balkana, jeśli skład musiał być krótszy (np. poza godzinami końca/początku szychty górników). Dla bardziej dociekliwych i lubiących analizować mapy - to miejsce ze zdjęcia można jeszcze zobaczyć na mapach Geoportalu po włączeniu trybu RASTER i skali powiększenia 11~12 000 (ta zielono-czarna mniej dokładna mapa), widać to rozgałęzienie poniżej napisu Giszowiec i zaraz na prawo od koty wysokościowej 283,0

Komentarze

  1. Ty żeś się, chopie, prawie w ogóle nie zmienił! ;o))

    OdpowiedzUsuń
  2. :) i kliknąłbym ci teraz "Lubię to!", ale nie ma stosownej łapki :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozmawiałem kiedyś z panem Soidą na temat tego toru, mówił że to 600 mm. Mnie to wygląda na tor, który biegnąc do Poniatowskiego równolegle z Szopienicką, tworzył splot z torami 785. Ale na żadnej mapie się go nie dopatrzyłem ;).

    OdpowiedzUsuń
  4. Był taki tor, bo pamiętam i w albumie P. Sojdy są też zdjęcia. Cóż pojadę i zmierzę przy okazji. Ale maszyna WLS z wagonikami na 100% przecinała Szopienicką w rozmiarze 785 i na teren Pułaskiego też musiała wjeżdżać tym standardowym rozmiarem. Ta nitka Pułaski <> Poniatowski działała jeszcze na początku lat 90tych na pewno, maszynistą był z resztą ojciec kolegi z klasy, w stronę Poniatowskiego te tory też wtedy istniały czyli 785 wspólnie z 600mm i tam na Poniatowski odbijał ten 600mm. 785 biegł chyba jeszcze dalej wzdłuż "Jantora" i gdzieś tam musiał się urywać przed Ligoniem - nie pamiętam w którym miejscu, choć bardzo często wracałem tam pieszo ze szkoły.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli chodzi połączenia 785 mm w rejonie Pułaskiego i Poniatowskiego, to można się im przyjrzeć tutaj: powiększenie mapy ze strony 57. Zaznaczony tam łuk do Pułaskiego biegnie pod innym kątem niż tor na zdjęciu powyżej.
    Ja pamiętam, że ostatni kawałek toru 785 do cegielni tkwił jeszcze całkiem niedawno w jezdni ul. Mysłowickiej. Widać go jeszcze na tym zdjęciu. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wg tej starej mapy nie ma co patrzeć, ale już wiem jak to było - tor 785 przecinał Szopienicką w tym samym kierunku co ten tor 600mm na moim zdjęciu tylko biegł on wcześniej, czyli jeszcze przed rurami ciepłowniczymi i byłby widoczny z tyłu na moim zdjęciu mniej więcej tam, gdzie stoi to auto na chodniku. Z pomocą wyjaśnienia jak zwykle nadał się Geoportal - zobacz sobie to zbliżenie na mapie w trybie RASTER, ta najdokładniejsza to skany z początku lat 90tych i tam to jest jak pamiętam w ostatniej fazie istnienia. A jeśli ustawisz zbliżenie na 12000 to zobaczysz znacznie mniej dokładną mapę ale za to z połowy lat 80tych i na niej wąskotorówka biegnie aż do cegielni a nawet dalej na Ostschacht. A ten tor w drodze Mysłowickiej też pamiętam, był sobie i był i nie zrobiłem mu zdjęcia oczywiście! :/

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapraszam z tematem do fb https://www.facebook.com/groups/776013722521366/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapraszam z tematem do fb https://www.facebook.com/groups/776013722521366/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty