"Wykonać zadania planowe"


 " ,Mysłowice' to zakład stary. Przez dłuższy czas nie wykonywały planu. Wreszcie po generalnym uporządkowaniu kopalni ustabilizowała się załoga i przez cały ubiegły rok ,Mysłowice' fedrowały na medal... "

Aż mnie zmroziło, gdy przeczytałem to i kilka innych wyjaśnień, tłumaczących ewidentne przyznanie się do dania dupy (nie wykonania planu), i oni to musieli napisać i pokazywać partyjniakom z (w domyśle) najwyższych szczebli władzy? Skoro nie dało się "podkolorować in plus", trzeba było przynajmniej opisać sytuację łagodnie i z naciskiem na było źle, ale już od teraz będzie wspaniale


Pozostała treść, to 100% propagandy i 100% rewelacyjnej pracy wydawniczej, bo oto trafił w moje ręce wspaniały podarunek na Święta, od równie znakomitego człowieka - jednego z legend śląskiej fotografii prasowej - Bogdana Kułakowskiego

Album "GÓRNICY NA III ZJAZD PZPR" z 1959 roku to, nie ukrywam taki biały kruk, bo nawet znajomy, który jest mi opoką w tematach górnictwa (wie wszystko i ma wszystko) - przyznał, że tylko kiedyś, na moment przeszło mu to przez ręce w którejś bibliotece. Album jest wydany znakomicie i tak też przetrwał te 61 lat! Ciekawy layout, miejscowe zabiegi kolorystyczne, typografia, przerywniki, wstawki górniczych pieśni a nawet dowcipów, oraz oczywiście różnorodność zdjęć - z których znacznej większości nie znałem, bo po prostu nigdzie dotąd nie wypłynęły na "Fotopolskach" i tematycznych grupach Fejsa - przyciąga oko i uwagę, nie wieje nudą, z wybranych kopalń materiał zdjęciowy jest niepowtarzalny i do tego takie piękne smaczki, jak pisownia słowa *BarbUrka.

I takim oto smakowitym wpisem - niecodziennie bez autorskiego zdjecia - otwieram i urozmaicam blogowanie na 2021 rok.


* wiedziałem o tym, np. w serialu "Rodzina Kanderów" w 2 odcinku także o tym pamiętano - rzecz dzieje się w 46 i uroczystość górniczą wieńczy nad sceną napis przez U zwykłe!

Komentarze

Popularne posty