160 - 190

W obliczu tego smutku, jaki mnie ogarnia z myślą o końcu tej kopalni nastąpił fakt, który niezmiernie mnie cieszy. Praktycznie teraz mogę już "odejść w spokoju" tzn. mógłbym, ale wiem, że nie porzucę tego tematu, ale nastąpił jakiś punkt kulminacyjny, po którym można zwolnić, a nawet zarzucić przygodę... Oto 30 lat dzieli obie monografie, poprzednią dobrze pamiętam, posiadaczem tamtego wydania był mój dziadek, miło było też czytać w treści o moim wujku, który był wykładowcą na szkolnych warsztatach. Pamiętam, że we wczesnych latach 80tych zabrał mnie na wycieczkę na teren warsztatów ZSG i byliśmy w sztolni ćwiczebnej, która na pewno była jeszcze przed rozbudową i tworzyły ją dwa krzyżujące się ze sobą chodniki. Żałuję, że zapewne nigdy nie znajdę ilustrowanej ulotki zachęcającej do rozpoczęcia nauki w ZSG, którą dostałem około 88~89 roku - przepadła dawno temu. Pamiętam także, jak powstało malowidło na betonowym ogrodzeniu w rejonie szybu Ligoń, przedstawiona na nim zabudowa Pułaskiego była całkiem realistyczna, przede wszystkim wieża wyciągowa była namalowana dosyć wiernie z zadowalającym detalem konstrukcji! :) Całość rozpoczynał wyraźny napis informujący o 160cio leciu kopalni. W tym roku stuknęło naszej  wspaniałej "staruszce" 190, szkoda, że w tej formie nie dociągnie do 200stu, pozostaje mi mieć nadzieję, że jej niepowtarzalna zabudowa (Pułaski) dotrwa, ciekawe, czy ja dożyję tych czasów hmm ;)

Where do we go from here?

Dziś oprócz wspomnianego i najwspanialszego prezentu, jaki mogłem otrzymać - bo jest w nim cząstka mnie - dograłem wstępne szczegóły przyszłorocznej wystawy na Industriadę, fajne, że są ludzie, którzy pamiętają i dają możliwości. Tak chyba powinno to działać, ten cały współczesny nacisk na kulturę dokądś niech prowadzi nie tylko zwiedzających ale też autorów. A kopalnia moja ukochana? Ano będzie wystawa jej poświęcona, również w przyszłym roku.

 Nieistniejące już betonowe ogrodzenie z motywem zabudowy szybu Pułaski stworzone na 160 lecie kopalni.
Rok obchodów 190cio lecia kopalni. Orkiestra górnicza gra pod budynkiem kopalnianej dyrekcji
w ostatnią Barbórkę - 4.12.2016

Komentarze

Popularne posty