doświetlenie zamurowane

Plany budynku maszynowni, a konkretnie widoki elewacji miałem kiedyś okazję oficjalnie fotoreprodukować, więc posiadam w archiwum. Kiedyś przejeżdżając przez Carmer zastanowiło mnie, czy przypadkiem na tej centralnej sporej połaci ściany nie widać poucinanych elementów (tulei?), które przed wojną mocowały napis "Carmer Schaft" widoczny na planie. Chciałem to nawet kiedyś szczegółowo przefotografować i potem poddać obróbce na różnice w odcieniach cegieł, bo może pod napisem byłyby one mniej wyblakłe czy coś? Ostatecznie odpuściłem to sobie, bo na jednym ze starych zdjęć szybu Carmer dostrzegłem, że w tej centralnej ścianie istniały pierwotnie dwa wielkie skrzydła okien - służących zapewne doświetleniu wnętrza. Nie ma ich na planie i nie ma ich w teraźniejszości, czyli je zamurowano kiedyś tam. Ale już we wnętrzu można bez problemu rozpoznać, że owszem istniały tam te doświetlenia!

Komentarze

Popularne posty