zmierzch magistrali - epilog


O kolei piaskowej i jej południowej magistrali pisałem już wie_lo_kro_tnie.
O odcinku znanym mi od dzieciństwa również, ostatni raz 5 lat temu. Dobrze, że zrobiłem wtedy te zdjęcia, co prawda tylko iPhonem, ale zawsze to ślad historii, tam też pokrótce zrelacjonowałem jaki był to odcinek torów i jak byłem z nim związany od dzieciństwa, więc nie będę tu dublował wpisu.
Coś mnie wczoraj tknęło i podjechałem na Giszowiec połazić starymi skrótami wokół torów piaskowej. Wszystkie szyny już zwinięto, leżą poukładane na poboczach nasypu tuż przy leśnym  przejeździe na Bolinę - czyli w miejscu, gdzie zaraz obok pod nasypem przechodzi nieczynny już taśmociąg KWK Wieczorek.




Bardzo dziwi jak mocno porośnięty staje się ten nasyp - patrząc w stronę Mysłowic od wspomnianego przejazdu przez tory na Bolinę - widać jak te drzewa napierają z obu stron nasypu, coraz bardziej zawężając znikającą w oddali płaszczyznę nasypu. Zapewne nasyp na tym odcinku niebawem całkowicie zniknie w zaroślach i nowych samosiejkach.


I to są raczej ostatnie zdjęcia, które tam wykonałem, bo one mogą jeszcze być świadectwem, że "zwinięte" szyny tworzyły tutaj kiedyś konkretną trasę kolei o bardzo ważnym znaczeniu dla górnictwa węglowego!


Zdjęcie magistrali ze stycznia 2004 r. Widok w stronę Giszowca - zrobiony dokładnie z granicy Mysłowic z Katowicami, gdyż od zawsze biegła tam przez tory ścieżka skrótu z Janowa na Oszacht. Ale wtedy to były zimy!

Komentarze

  1. Bardzo fajny post. Przykre, że to co było związane z nami przez jakiś okres życia odchodzi w niepamięć. Bardzo podobają mi się ujęcia z rowerzystami 🤗
    Pozdrawiam serdecznie Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
  2. Post świetny. Rzeczywiście, magistrale odchodzą do lamusa i trzeba to wyraźnie podkreślić. Ale to normalna zmiana technologiczna.

    https://sklep.gambitsystems.pl/redukcje

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty