Ciuchcie z DOKP


Ulicę Roździenskiego pamiętam od wczesnego dzieciństwa ponieważ tamtędy do ronda a potem Armii czerwonej w górę jeździłem z rodzicami do Bytkowa do babci (btw. czy ktoś jeszcze pamięta, że Ośrodek TV miał wybudowany wysoki maszt RTV podobny do tego w Krasowach, rozebrano go w latach 80tych, a jego elementy kratownic leżały za ogrodzeniem przy skrzyżowaniu Bytkowskiej z Wróblewskiego). Przy ulicy Rozdzieńskiego dwa motywy zawsze przyciągały moją uwagę: węglarki samowyładowcze typu talbot stojące w ciągu nasypu przed kopalnią Katowice oraz motyw kamiennych bloków ogrodzenia przy biurowcu D.O.K.P.  nie wiem czy taki był zamysł artysty-architekta który projektował ten motyw, ale dla mnie on zawsze kojarzył się z parowozami (~małymi lokomotywkami) stojącymi jeden za drugim. To było dzieciństwo a ja miałem mnóstwo szpanerskich kolejek PIKO H0 przywiezionych z NRD i ogólnie fioła na punkcie pociągów, ale do dziś ten kamienny motyw niezmiennie tak samo postrzegam. Jeśli ten biurowiec faktycznie doczeka się modernizacji to pewne jest że to otoczenie zostanie przekształcone i znikną moje kamienne ciuchcie.

add:
wspomniana wieża RTV w Bytkowie miała wysokość 225m i wybudowano ją w 1962roku - tu znalazłem te informacje
Widać ją też na horyzoncie na jednym ze zdjęć z wieżą szklarniową WPKiW ze strony

Komentarze

  1. Skoroś taki fan kolei, to gdzie kolejowe zdjęcia? Ja sam uwielbiam te struktury, szczególnie te stare, przedwojenne, poniemieckie. Ten klimat małych stacyjek, budek dróżniczych, czy tez tych starych domków jednorodzinnych, które służyły za mieszkanie i obsługę przejazdów. Choć może Ty raczej o transporcie, a nie infrastrukturze. Jakkolwiek - rzadko u Ciebie kolejarskie zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bo nie robię kolejowych zdjęć, wszystkie ważne obrazy mam dobrze zachowane w pamięci np. dziewicze beztrakcyjne szlaki kolejowe Kotliny kłodzkiej, kursujące na liniach parowozy, wiele przejechanych tras z moim dziadkiem tylko dla przyjemności (wnuczka), kursującą wąskotorówkę kopalni Wieczorek, a nawet smak ciemnego piwa na dworcu w Katowicach! I to mi wystarczy. Ale szczerze podziwiam fotografujących kolej, ich wiedzę nt fotografowanych pociągów oraz znajomość dokąd one akurat jadą! "Lubię to"

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty