Monopolowy rekonesans


- Studium - analiza modernizacji fasad elewacji starej zabudowy w wyniku adaptacji na funkcje usługowe.
Jeżdżąc od jakiegoś czasu codziennie tramwajami pomiędzy Chorzowem a Mysłowicami zwykle zajmuję czas jakąś lekturą, mimochodem obserwując codziennie te same sytuacje stwierdzam, że ok. 98 procent pasażerów zwykle wlepia wzrok w okna, nieliczni słuchają mp3 inni odczytują i odpisują na smsy, niektórzy entuzjastycznie dyskutują o byle czym np. poranna zmiana pań z szopienickiej Biedronki. Cała trasa między Chorzowem-Batory, a Mysłowicami przebiega przez stare dzielnice miast głównie z kamieniczną zabudową, familokami, nasypami kolejowymi itp. Prócz malowniczych progresywnych krajobrazów za oknem naprzemiennie zmieniają się także krainy barw klubowych raz Niebieskich, raz GieKSy. Mniej więcej w połowie trasy szybko przeleci przed oczami katowicki „rynek” i dziura w ziemi, która będzie kiedyś nowym dworcem (Katowice ze swoją okolicą tzw. centrum są śmiesznie małe, można je przejść spacerkiem wzdłuż i wszerz w parę godzin). Ale do rzeczy! Ponieważ w tramwaju notorycznym zjawiskiem jest poranny odór skacowanych jednostek ludzkich lub zbliżona po-piwna woń tychże z czystej ciekawości zadałem sobie pytanie ile sklepów spożywczo-monopolowych mieści się na pokonywanym odcinku między Chorzowem, a Mysłowicami przy samej ulicy oczywiście? Co zrodziło następne pytanie: ile z nich mieści się w fasadach starej zabudowy i co za tym idzie jakie można natrafić architektoniczno-aranżacyjne „kwiatki” w elewacjach tych sklepów (czyt. komu mini-betonową kostkę?! ) Część trasy z Chorzowa do Katowic przeszedłem pieszo, resztę rowerem. Dla zachowania porządku i spójności fotografowałem witryny sklepów z osi torów tramwajowych lub osi jezdni jeśli torów nie było w drodze. Pominąłem sklepy typu warzywa owoce i mięsne, ponieważ występowanie w nich alkoholu (tego przezroczystego) a i piwa nie jest oczywistością. Tyle tylko i aż tyle. Poniżej kilka danych i statystyk.

Orientacja: na osi wschód – zachód
Lokalizacja: obszar trzech miast aglomeracji
• Chorzów Batory, ulica Armii Krajowej
• Katowice Załęże, ulica Gliwicka
• Katowice Centrum, ulice 3 Maja, Warszawska
• Katowice Zawodzie, ulica 1 Maja
• Katowice Szopienice, ulice Obr. Westerplatte, Wiosny Ludów,
• Mysłowice Piasek, ulica Świerczyny
• Mysłowice Centrum, ulice Bytomska, Starokościelna
Długość odcinka między początkiem a końcem pokonywanej tramwajami trasy: 16,3 km
Ilość sklepów spożywczo-monopolowych na trasie: 74 w tym 4 zamknięte.
Ilość sklepów zlokalizowanych w starej zabudowie: 61 = 90%
Średnia ilość sklepów przypadająca na kilometr odcinka: ~4
Jakość identyfikacji wizualnej placówek w stosunku do zajmowanej architektury: jak widać
Wykonano: sierpień 2011

Komentarze

  1. Piękne to jest! Brawo! Szalenie uwielbiam typologie - kawał porządnego dokumentu artystycznego. Podziwu jest godny fakt zachowania proporcji i utrzymania krawężników na w miarę ustalonej wysokości. Ale zastanawia mnie np. czemu nr 18 tak ucięty? Albo nr 20 lub 22 nie w centrum kadru? Albo nr 26 i 27 - można było poczekać, aż dostawczaki odjadą (ale tylko dlatego, że zasłaniają sklepy, a nie, że stanowią element rzeczywistości). Nr 34 - czy Skarbek pasuje do tego zestawienia?

    No ale to takie moje pytania niemal retoryczne, bez-zarzutowe - typu: uczeń pyta mistrza. Ale co najważniejsze - zainspirowałeś i obudziłeś wyobraźnię. Dzięki Ci za tę typologię.

    PS: Najfajniejsze są te stare sklepiki, typu nr 64. Kiedyś miałem pomysł, żeby zrobić zdjęcia sprzedawcom w takich starych sklepach, ale trochę śmiałości do ludzi nie mam...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty